المنت حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
خرید المنت در تهران انواع المنت

در زندگی جوامع امروزی استفاده از حرارت و گرما جایگاه خاصی دارد. و همانطور که می دانید ابتدایی ترین روش های گرم کردن که انسان از آن ها استفاده میکردند آتش زدن هیزم و چوب بوده است. که بعدها با پیشرفت تکنولوژی انسان ها توانستند با تولید بخاری های نفتی، گازی و هیترهای برقی جایگزین مناسبی برای روش های قدیمی ایجاد کنند. در این مقاله قرار است به یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی (المنت حرارتی) که وظیفه تولید گرما را برعهده دارد بپردازیم. اگر شما هم علاقه مندید درباره المنت های حرارتی و کاربردهای آن‌ اطلاعات کامل و جامعی به دست آورید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

المنت حرارتی چیست؟

رایج ترین روش برای گرم کردن سیالات و قالب ها استفاده از المنت حرارتی یا صنعتی می باشد. که المنت حرارتی، از یک رشته سیم نازک نیمه هادی با مقاومت بالا تشکیل شده است. و این سیم دارای مقاومت به دور یک هسته ی سرامیکی نسوز پیچیده شده است که خاصیت داغ شوندگی و تحمل جریان الکتریکی بالا را دارد و با گذشتن جریان برق از آن گرما تولید می شود. جنس اصلی المنت ها از نیکروم یا نیکل-کروم می باشد و دارای توان یا قدرت های متفاوتی می باشند. به طور کلی می‌توان گفت المنت حرارتی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و به دلیل تولید گرمای زیاد، از مقاومت الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است.

تولید و پخش المنت حرارتی در لاله زار
مدل ها و انواع لوازم حرارتی

نکته مهمی که درباره المنت های حرارتی بدانید این است که از سیم المنت به تنهایی نمی توان استفاده کرد ان هم به صورت مستقیم، زیرا هم اتصال الکتریکی یا همان احتمال برق گرفتگی وجود دارد و هم اینکه انتقال دما به کندی صورت می گیرد که این باعث شکستگی سیم المنت می شود. بنابراین سیم المنت ها را با توجه به نوع استفاده ی آنها درون روکش های عایق شده قرار می دهند که این روکش ها می توانند انتقال دهی دما را بهتر کنند و همچنین احتمال برق گرفتگی و اتصال الکتریکی را به صفر برسانند.

انواع المنت حرارتی

المنت های حرارتی معمولا در صنایع متنوع و مختلفی از جمله تزریق پلاستیک، صنایع ذوب آهن و … به کار می‌روند. برای تمام صنایع از یک نوع المنت حرارتی استفاده نمی‌شود و انواع مختلفی از این قطعه وجود دارد. از جمله پرکاربردترین انواع المنت حرارتی می‌توان به:

  • المنت شیشه ای
  • المنت سرامیکی
  • المنت میله ای
  • المنت تسمه ای (حلقه ای)
  • المنت فشنگی
  • المنت کویل هیتر
  • المنت فلنج دار
  • المنت استخری

اشاره کرد. البته انواع دیگری از المنت ها نیز وجود دارند اما پرکاربردترین نوع، همان‌هایی بودند که معرفی کردیم. در ادامه درباره هر کدام از المنت ها توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

المنت شیشه ای

المنت های شیشه ای معمولا از گاز هالوژن پر شده اند که می توانند افزایش دما را تا 2600درجه سانتیگراد فراهم کنند. از این نوع هیتر در صنایع گرمایش پلاستیک، آزمایشات تحقیقی در تغییر شکلهای گرمایی و دستگاه های خشکن و همچنین گرم کردن تابشی استفاده می نمایند.

المنت سرامیکی

تولید المنت سرامیکی - ساخت المنت سرامیکی
نمونه ای ساختار و ظاهر المنت سرامیکی

این نوع هیترها از عایق الکتریکی سرامیکی استفاده میکنند و در بیشتر مواقع به صورت حلقه ای ساخته می شوند. از المنت سرامیکی در صنایع بسته بندی، صنایع غذایی، صنایع تولید پلاستیک، تولید لوله های پلی اتیلن و تولید کاشی و سرامیک استفاده می کنند.

المنت های سرامیکی بسته به نوع کاربرد آن‌ها به انواع مختلفی از جمله: المنت سرامیکی تسمه ای، گرد، تخت و هویه تقسیم می‌شوند.

المنت میله ای

تولید المنت میله ای
نمونه ای از ساختار المنت میله ای

المنت های میله ای از پر مصرف ترین المنت در صنعت ها می باشند که در اندازه های مختلف قابل سفارش و تولید است و بسته به نوع کارایی با پوشش های مس، تیتانیوم استیل و… ساخته می شود. این نوع هیتر در ولتاژ و توان های مختلف قابل ساخت است و انواع مختلفی چون مهره دار، فین دار و فلنج دار دارند. همچنین از پوشش خارجی قوی برخوردارند برای حفاظت از فشارهای الکتریکی. موارد مصرف المنت میله ای در لوازم خانگی ها، خشک کن، بسته بندی، سردخانه و صنایع شیشه و پلاستیک می باشد.

المنت حلقه ای

المنت های میله ای آبگرمکن
نمونه ای از المنت تسمه ای یا کمربندی

المنت حلقه ای یا کمربندی و یا تسمه ای که در سایزها و انواع مختلف از جمله قابدار، سیم دار، پیچ دار و ساده تولید می شوند. و با روکش های استیل و الکتروگالوانیزه و وات های مختلف قابل سفارش هستند. از این نوع المنت برای انتقال حرارت از طریق تماس، مخصوصا سیلندرهای تزریق استفاده می شود. همچنین در صنایع ذوب و تزریق و تولید و تزریق پلاستیک از آن استفاده میکنند.

المنت فشنگی

المنت فشنگی
تصویری از المنت فلشنگی

به دلیل متغیر بودن قطر، المنت فشنگی کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارند. به دلیل داشتن روکش، توانایی کار در توان حرارتی بالا را نیز دارند. از دیگر نکات خوب این المنت ها می توان به قابلیت کنترل آنها توسط ترموکوپل های مختلف و قابلیت استفاده در فضای فشرده اشاره کرد. از موارد مصرف این المنت ها می توان تجهیزات پزشکی، صنایع پلاستیک،دستگاه های بسته بندی و… را نام برد.

المنت کویل هیتر

المنت كويل هيتر

از المنت کویل هیتر می توان در مکان هایی با محدودیت فضا و احتیاج به حرارت بسیار بالا استفاده کرد. به دلیل اینکه این المنت ها قادرند در دماهایی بالاتر از 700درجه سانتیگراد فعالیت کنند و همچنین قابلیت انعطاف پذیری نسبتا بالایی دارند.از این نوع المنت در صنایع غذایی، ماشین های بسته بندی، دستگاه های برش، صنایع پلاستیک و ایجاد گرما در خلا و… استفاده می کنند.

المنت فلنج دار

پخش المنت فلنج دار در تهران

از این نوع هیتر برای جداسازی بخش حرارتی و قسمت اتصالات الکتریکی و نصب و نگهداری المنت استفاده می کنند. المنت فلنج دار توانایی تولید گرمای بسیار بالایی نیز دارند. و در مدل های استاندارد از میله جنس فولاد زنگ نزن و از فلنچ برنجی فورچ شده یا استیل استفاده می کنند. موارد مصرف آن عبارتند از: صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین ایجاد حرارت در داخل مخازن سیالات که احتیاج به گرمایش داخلی دارند.

کاربردهای المنت حرارتی

همان طور که در توضیح جداگانه هر کدام از انواع المنت حرارتی بیان شد، این وسیله کاربردهای بسیار گسترده ای دارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای المنت های حرارتی می‌توان به استفاده در کوره ها و صنایع ذوب، استفاده در تزریق پلاستیک، لوازم خانگی اعم از اتو، چای ساز، قهوه ساز، اجاق گازها و کاربردهای فراوان دیگر اشاره کرد.

سخن پایانی

المنت در واقع نوعی مقاومت الکتریکی است که با عبور جریان برق انرژی حرارتی بسیار بالایی را تولید می کند که این نوع

مقاومت ترکیبی است از فلزات کروم و نیکل که کارشان تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی است. انواع آن که بیشترین

کاربرد را در صنعت دارند عبارتند از: المنت سرامیکی، کویل هیتر، میله ای، فلنچ دار و …

بیشترین کاربرد المنت ها در بخاری های الکتریکی، ابگرمکن های برقی، سماور برقی و اتو بخار و همچنین چای سازها و…

می باشد که می توانید در بازار انواع آن را آن هم با قیمت مناسب بیابید و خریداری کنید.

در این مقاله سعی کردیم درباره المنت حرارتی چیست و کاربردهای آن با شما عزیزان صحبت کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. شما می‌توانید نظرات و سوالات خود درباره انواع المنت حرارتی را برای ما کامنت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

4.9/5 - (26 امتیاز)
صفحه اصلیتماس با ما
Call Now Button