ترموستات چیست کاربردها و انواع آن

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
خرید ترموستات تولید ترموستات

در این راهنما قصد داریم تا در مورد ترموستات و انواع آن و همچنین کارایی آنها توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه دهیم با ما همراه باشید.

ترموستات چیست؟

جهت نگهداری دمای یک سامانه در یک حوزه و محدوده ی خاص از دستگاهی به نام ترموستات استفاده می کنند. عملکرد نگهداری دما توسط کنترل شارش انرژی گرمایی به داخل و یا خارج از سامانه صورت می گیرد. به طور کلی ترموستات دستگاهی است که به صورت خودکار کنترل کننده ی الکتریکی جهت تنظیم کردن دما در فضاهای بسته می باشد. اغلب این قطعه ی کاربردی را به دستگاه های سردساز و یا گرم ساز متصل می کنند، به جهت اینکه با قطع و وصل کردن دستگاه، آن فضا را در دمای تنظیم شده به صورت خودکار ثابت نگه دارد.

خرید ترموستات تولید ترموستات

وظیفه ی ترموستات چیست؟

حال زمانی که با توجه به مطالب بالا دمای موجود دستگاه به نقطه ی تنظیم برسد ترموستات وظیفه ی خود را انجام می دهد، آن هم این است که مدار برقی دستگاه را متوقف و قطع کند و زمانی که دما 3 تا 5 درجه ی سانتی گراد از نقطه ی تنظیم کمتر شود دوباره مدار را متصل می کند و دستگاه روشن و بعد از آن شروع به کار می کند.

خرید ترموستات تولید ترموستات ارزان

ترموستات چه کاربردهایی دارد؟

از ترموستات برای تنظیم درجه حرارت مایعات، گازها و جامدات در دستگاه های گرم و یا سرد ساز در بخش های مختلف استفاده می کنند که در زیر برایتان شرح می دهیم:

بخش ساختمان: در بخش تاسیسات اعم از شوفاژ خانه های مرکزی و کنترل دما در سیستم های هواساز، چیلر و فن کوئل و…

بخش صنعتی: اعم از گلخانه ها، گرم خانه، کوره، دیگ های بخار و…

بخش لوازم خانگی: در لباسشویی، سرخ کننده ها، سماور برقی، ظرفشویی، فرهای برقی، آبگرمکن برقی و گازی.

خرید ترموستات تولید ترموستات ارزان

انواع ترموستات ها:

ترموستات ها از نظر محل نصب، فصل سالی، نوع عملکرد، نوع سنسور، رنج کاری، تعداد محل کار و از نظر حرارت به انواع مختلفی تقسیم می شود که به شرح زیر است:

از نظر حرارت، به انواع حرارتی و برودتی تقسیم می شود.

از نظر نوع عملکرد، به انواع قطع و وصلی و تدریجی تقسیم می شود.

از نظر محل نصب، به انواع اتاقی، کانالی، مستغرق و جداری تقسیم می شود.

از نظر رنج، به زیر صفر و بالای صفر تقسیم می گردد.

از نظر تعداد مراحل، به یک مرحله ای، دو مرحله ای و پله ای (استپ کنترل) تقسیم می گردد.

از نظر نوع سنسور، به فانوسه ای، بیمتالی، رئوستا و دیافراگمی تقسیم می شود.

از نظر فصلی هم، به سه نوع تابستانه، زمستانه و دو فصلی تقسیم می گردد.

خرید ترموستات تولید ترموستات ارزان

انواع ترموستات از نظر سنسور:

ترموستات با سنسور مکانیکی:

کار ترموستات با سنسور مکانیکی بدین صورت است که با مورد استفاده قرار دادن فرمان حسگر حرارتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکروسئیچ، باعث می شود که مدار الکتریکی قطع و وصل شود.ترموستات الکترو مکانیکی خود دارای دو نوع حسگر دمای مختلف است که عملکردشان به شرح زیر می باشد:

1-عملکرد نوع اول آن بر اساس اصل انبساط مایع می باشد. بدین معنی که، زمانی که دمای سنسور افزایش یابد با استفاده از لوله مویین مایع به داخل دیافراگم می رود و انبساط کاری را ایجاد می کند و توسط انبساط کاری کلید فنری به کار می افتد که این کلید می تواند مدار را باز و یا بسته کند.

2-نوع دوم به وسیله ی انبساط فلز که به نام ترموستات با متال شناخته می شود با انبساط فلز به صورت مستقیم، کلید فنری عمل خواهد کرد.

خرید ترموستات تولید ترموستات ارزان

ترموستات با سنسور دیجیتالی:

کار ترموستات با سنسور دیجیتال بدین گونه است که فرمانی را از سنسور دما می گیرد و به وسیله ی جریان الکتریکی به یک عدد رله ی مینیاتوری انتقال می دهد و منجر به قطع و وصل شدن جریان الکتریکی می شود.

نتیجه گیری:

دانستیم که ترموستات کنترل کننده الکتریکی خودکاری است برای تنظیم دما در فضای بسته، و معمولا آن را به دستگاه های گرم و یا سرد ساز متصل می کنند تا با قطع و وصل دستگاه آن فضا را در دمای تنظیم شده ثابت نگه دارد. همچنین انواع آن را شرح دادیم از نظر سنسور که به الکترونیکی و دیجیتال تقسیم می شود. از مزیت های استفاده از ترموستات هم می توان به کنترل سرمایش و گرمایش یکنواخت آن هم به صورت اتوماتیک، قابلیت نصب بر روی دیوار و کاهش مصرف انرژی اشاره نمود.

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

5/5 - (23 امتیاز)
صفحه اصلیتماس با ما
Call Now Button