المنت سرامیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
المنت سرامیکی و کاربرد آن

یکی از سوال های اساسی فعالین صنعت همواره این بوده که المنت سرامیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با توجه به کاربردهای گسترده المنت های سرامیکی همواره برای بیشتر افراد این سوال پیش میاید که این قطعه پرکاربرد از چه قطعاتی تشکیل شده و چه استفاده هایی دارد.

در این مقاله قرار است به طور جامع درباره المنت سرامیکی، کاربردهای آن، مواد تشکیل دهنده و سایر اطلاعاتی که نیاز است درباره این قطعه بدانید صحبت کنیم اگر شما هم مایلید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری بدست آورید ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

المنت سرامیکی

المنت سرامیکی چیست؟

المنت های حرارتی قطعه هایی هستند که انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. این المنت ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن ها، المنت سرامیکی است.احتمالا از اسم این قطعه متوجه شدید که سرامیک یکی از اصلی ترین مواد اولیه آن است.

المنت های سیمی قابلیت های بیشتری از جمله طول عمر بالاتر نسبت به سایر المنت ها دارند به همین دلیل محبوبیت این المنت ها نیز بسیار بیشتر از انواع دیگر است. همچنین استفاده از المنت های سرامیکی موجب می‌شود گرما به طور یکنواخت در محیط پخش شده و اتلاف گرما و انرژی بسیار کمتر شود.

در المنت سرامیکی، قطعه سرامیک داخل یک پوشش فلزی قرار دارد و جریان برق انتقالی از طریق یک رسانا به سرامیک می‌رسد. حال سرامیک به دلیل خاصیت ویژه خود از جریان الکتریکی دریافتی گرما تولید کرده و آن را به پوشش فلزی بیرونی خود انتقال می‌دهد در نتیجه این پوشش شروع به گرم شدن و پخش یکسان حرارت به محیط اطراف می‌کند. المنت های سرامیکی بسته به نوع استفاده، انواع مختلفی دارند که در ادامه بیشتر درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

مزایای المنت های سرامیکی

همانطور که گفتیم اولین و مهم ترین مزیت المنت سرامیکی جلوگیری از اتلاف انرژی و هدررفتن گرماست. از جمله مزیت های دیگر این المنت ها می‌توان به طول عمر بالای آن ها در مقایسه با سایر المنت ها اشاره کرد.

به طور مثال المنت های میله ای یا سیمی بعد از مدتی کارکرد دچار شکستگی می‌شوند و غیر قابل استفاده هستند در حالی که المنت سرامیکی اگر ضربه محکم به بدنه آن وارد نشود می‌تواند چندین برابر المنت میله ای کارکند.

یکی دیگر از مزیت های المنت های سرامیکی مقاومت خوب و قابل قبول در مقابل سوختن است و برخلاف برخی المنت های حرارتی، المنت سرامیکی نمی‌سوزد.

آخرین ویژگی که می‌توان گفت مهم ترین ویژگی نیز هست، امنیت بالای این المنت است. المنت های میله ای و سیمی در تماس با مواد آتش زا دچار حریق می‌شوند و خسارت به بار می‌آورند در حالی که المنت سرامیکی اینگونه نیست و مقاومت زبانزدی را دارد.

مزایای المنت های سرامیکی

انواع المنت سرامیکی

المنت های سرامیکی بسته به نوع مصرف به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • المنت سرامیکی تخت
  • المنت سرامیکی هویه ای
  • المنت سرامیکی تسمه ای
  • المنت سرامیکی گرد

البته انواع دیگری از المنت های سرامیکی نیز وجود دارند اما رایج ترین این قطعات همان هایی بودند که در بالا معرفی کردیم. همچنین شما می‌توانید به طور اختصاصی المنت سرامیکی مخصوص خود را بسازید. برای این کار کافیست با کارشناسان هیترهدف در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

کاربردهای المنت سرامیکی

این نوع از المنت ها کاربردهای متنوع و گسترده ای دارد. از جمله مهم ترین موارد استفاده این المنت ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در دستگاه های تزریق پلاستیک
  • استفاده در صنایع تولید لاستیک
  • استفاده در صنعت تزریق آلومینیوم
  • استفاده در صنعت ذوب انواع مواد اولیه
  • استفاده در سیلندرهای مخازن و لوله های صنعتی

بدون شک المنت سرامیکی کاربردهای دیگری نیز در صنایع کوچک و بزرگ دارد که ذکر همه موارد در یک مقاله ممکن نبود.

کاربردهای المنت سرامیکی

سخن پایانی

المنت سرامیکی یکی از 5 المنت حرارتی کم مصرف می باشد که در این مقاله سعی کردیم درباره آن و کاربرد های اصلی این قطعه ارزشمند صنعتی با شما صحبت کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. تمام سوالات و نظرات درمورد المنت سرامیکی در قسمت کامنت های همین پست پاسخ داده خواهد شد پس اگر شما هم سوالی داشتید از ما بپرسید.

4.8/5 - (36 امتیاز)
صفحه اصلیتماس با ما
Call Now Button